Nuffnang Nuffnang

Sunday, December 22, 2013

Cara rakyat marhaen berbelanja!

Sabtu, 21 Disember 2013.
Satu hari hari ni duduk rumah sebab my jiran Kak Ida ada buat kenduri anak dia Is berkhatan. So sebab dah tahu nnt depan rumah kena blok, baik takyah keluar. Dalam pukul 9 lebih baru gerak g rumah dia. Jauh betul rumah dia, selang dua rumah aje pon. Harharhar.... Makan sedap! Burppp... Alhamdulillah... Rezeki kan mmg datang dalam pelbagai bentuk. Gambar takde plak nak kongsi sebab gi berlenggang tak bawak wallet mahupun handphone. 

Ahad, 22 Disember 2013.
Hari ini dalam tengah hari baru bukak tv. Bukak2 tv je blank sebab Asterukk da blok account. Sabo jelah. Lambat bayo jek da blok! Aku katokkk tokey dia kang baru tahu! Hahaha... Mcm kuat jek! Pas bayo, 2minit pastu dah ada dah! Oleh kerana semalam satu hari tak keluar rumah, aku pong siap2 dengan mak keluar cari makan! Gi Habib Johor Jaya makan nasik mamak. Kitorang memang jenis satu nasi makan 2 orang. Tu pon ikan, sayur ngan nasik jek dah RM6.50!!! Air teh ais RM 1.80, air skyjuice 40seng!!!!! Aduyaiiii mahaiiii!!! Tulah dia kalau makan luar! Ape nak buat nasib, nilah dia rakyat marhaen!!! 

Ok move on dengan next destination. Lepas makan kat "hotel 5 bintang" tu, aku dgn mak gerak gi AEON Jusco Tebrau. Aku suka gi sini sebab parking murah & kalau parking tak sampai 2 jam, free parking ok! Aku gi sini dgn niat nak MEREDEEM voucher & points!!! Sampai2 je aku suruh mak duduk lepak kat Starbucks sebab aku nak gi Jusco & Watsons. Kat Jusco aku beli ubat gigi Darlie All Shiny White yang berharga RM7.99, aku cuma hanya banyar RM3 sahaja sebb ada voucher RM5 masa mak saudara aku datang shopping kat Jusco 2minggu lepas. Eh, RM5 pon duit kotttt.... RM3 beli ubat gigi 160g tuuuu.... Tak caya??? Tengok gambo ni haa...


Hambekkk, RM3 jek! Inilh dia cara rakyat marhaen berbelanja. Lepas tu gi Watsons beli wipes & shavers. Sebab dalam kad Watson yg aritu menang dari contest Astro Arena, lepas register dapat 265 points, so dapat laa redeem dua barang. Tapi mesti kena beli dulu laa, normal lah tu kan. Tp oklah, dapat 4 barang cuma dengan bayar RM 6.90 (wipes) + RM2.75 (shavers) & settle abiskan semua points sebab kalau tak abeskan points, semua points akan hilang menjelang tahun 2014. So aku dah happy laa sekarang! Collect new points next year lah sebab beli beli masa birthday month, blh dpt 5x points tuu.... Untuk teruskan kehidupan marhaen, kenalah guna voucher & points redeem ni semua.

Tengok ni apa yang aku beli di Watsons

Lepas settle Jusco & Watsons, aku terus gi jumpa mak kat Starbucks. Mak dah dapat seat tapi makkk aii, panjang tuuu beratur! Mula2 aku beratur jugak tapi bile budak Cina belakang ni cakap system untuk card Starbucks ni down, so decide nak gi beli kat drive thru jelah kat Tesco Extra, sebelah Jusco Tebrau tuuu... Ye, kat Tesco Extra Desa Tebrau dah ada Starbucks Drive Thru tuuu.... Memang nice lah!! Sebab dulu Tesco Extra ni memey tak memanggil aku nak masuk. Bak kata bondaku, mcm hidup segan mati tak mahu! Nasib baik lah dah tukar management, kalau tak, memey hancusss lah Tesco Extra tu!

Ok then, aku pun lalu di drive thru tu. Aku order Java Chip with Whipped Cream grande size sbb tu dpt free register card kat website Starbucks. Card tu aku menang contest dari 8Share. Ada RM20 dalam card tu taw. Pastu order lagi satu Sloppy Blue muffin. Ermmm, lazat!!!!

Ni dia Starbucks drive thru Tesco Extra Desa Tebrau

The receipts!

Tengoklah beli Java Chip dengan Sloppy Blue cuma bayar RM5.30! Takyah keluar satu sen pon sbab bayar dari card Starbucks tu. Ni baru betol cara rakyat marhaen belanja! Hahaha... Kena main contest banyak2 pastu redeem sana sini!!! Aku sangat bersyukur.. Alhamdulillah dgn rezeki yg Allah bagi. Syukran syukran....

Ni gambar bonda ku happy dapat shopping Jusco, Watsons & minum Starbucks! Hehehe... Love you mak! 

No comments:

Post a Comment

Komen lah!